Mer utsläpp från fartygstrafiken

Till vilken grad som de stora rederierna har förorenat våra vatten har länge diskuterats livligt. Det har inte heller hört till ovanligheterna att stora fiskeländer sätter sig på tvär, med sedvanlig arrogans, vad gäller trålning och vägrar att böja sig inför internationell press om att ta sitt förnuft till fånga. Förutom förorening som drabbar oss direkt genom koldioxidutsläpp och surt regn* ska man komma ihåg att de också rubbar ekosystem genom bl.a. introduktion av nya arter.

Nu rapporteras att utsläppen från de stora internationella rederierna faktiskt har ökat. Det känns som att detta kan vara en avgörande faktor som förhoppningsvis kan övertyga om deras reella miljöhot.

Trots att fartygsbränsle innehåller betydligt mer svavel än lastbilsbränsle och släpper ut fler luftföroreningar än flygplan har det varit en glömd miljöbov. Världens största containerföretag, danska Emma Maersk, uppges släppa ut lika mycket svavel som 50 miljoner bilar.” – SvD

Nu ska hårdare krav ställas på rederierna, av artikeln framgår också att svenska fartyg redan ligger långt framme och välkomnar de hårdare kraven. Nu är inte utsläpp de enda problemet med fartygstrafiken, den har också en tendens att väldigt effektivt rubba ekosystem genom t.ex. introduktion av nya arter.

Introduktion av nya arter
Ett problem är när arter frivilligt eller ofrivilligt transporteras genom dessa fartyg över långa sträckor och sätts in i ett område de inte är vana i, och som framförallt inte är vana vid dem. Råkar det sig dock så att situationen är gynnsam kommer den nya arten snabbt att anpassa sig, vilket lätt får till följd att en annan art sätts ur spel och elimineras. Det fiffiga är då att naturen snabbt anpassar sig, är det en nyckelart som försvinner kan det få mycket allvarliga konsekvenser, och det väldigt fort.

/../ one of the worst cases of a single invasive species causing harm to an ecosystem can be attributed to a seemingly harmless jellyfish /../ (the) population of the jellyfish shot up exponentially and, by 1988, it was wreaking havoc upon the local fishing industry. The anchovy catch fell from 204,000 tons in 1984 to 200 tons in 1993; sprat from 24,600 tons in 1984 to 12,000 tons in 1993; horse mackerel from 4,000 tons in 1984 to zero in 1993. Now that the jellyfish have exhausted the zooplankton, including fish larvae, their numbers have fallen dramatically, yet they continue to maintain a stranglehold on the ecosystem.” – Wikipedia

Givetvis är rederierna medvetna om detta, men det går inte enkelt att kontrollera, risken finns alltid där. Även om den bara ligger på några tusendels promille, kan man enkelt räkna ut att sannolikheten ändå är ganska stor om man tänker sig hur många fartyg som varje dag lämnar hamn.

*) Svaveldioxid bildas vid förbränning av svavelhaltiga bränslen, framför allt olja och kol. I atmosfären reagerar svaveldioxid med vattenånga och bildar svavelsyra. När detta sedan faller som regn försurar det mark och vatten. – SvD, Hårdare regler ska stoppa fusket, 19 juli

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s