Stavkyrkan i Hedared

Hedareds Stavkyrka
Hedareds Stavkyrka

Häromdagen besökte jag Hedareds Stavkyrka. Jag åkte dit med tanken om att det skulle vara Sveriges äldsta kyrka. Nu vet jag inte hur det är med den saken, läser dessutom att man har uppdaterat själva åldern på kyrkan och föryngrat den med 300 år på senare tid. Det är dock Sveriges enda medeltida stavkyrka. Kan nog med säkerhet säga att det är bland Sveriges mest okända kyrkor.

Kyrkan befinner sig 16 km nordväst om Borås. Du kan också läsa mer om den på Borås stads hemsida. Kyrkan är i stort sett av trä men samtidigt väldigt tjusigt målad på insidan.

Det är inte så välskyltat till kyrkan, och i Borås hade man ganska dålig koll på vad kyrkan var för något och vart den låg.

För att planera resan dit räcker det dock att hitta Hedared på en bilkarta.

Vägbeskrivning
För att komma till stavkyrkan ska du åka på riksväg 180, där ligger kyrkan i Hedared, ett område mellan Allingsås och Borås. Det verkade ganska krångligt att ta sig dit kollektivt även om vi såg en och annan busstation på vägen.

Med bil är det lätt att luras att man bör åka via Borås. Kommer man från Göteborg är det faktiskt mycket bättre att åka via Allingsås. Vilken väg som är enklast beror helt och hållet på varifrån man åker, kommer man från t.ex. Jönköping är det nog lättare att åka via Borås.

Om man väl har tagit sig in på riksväg 180 från Allingsås och mot Borås (eller tvärtom då) är det egentligen bara att fortsätta tills du ser skyltat Hedared. Strax därefter borde det vara skyltat där du ska svänga av för att komma till stavkyrkan.

Bilder inifrån kyrkan

Hedared Stavkyrka, interiör 1
Hedared Stavkyrka, interiör 1
Hedared Stavkyrka, interiör 2
Hedared Stavkyrka, interiör 2
Hedared Stavkyrka, interiör 3
Hedared Stavkyrka, interiör 3
Hedared Stavkyrka, interiör 4
Hedared Stavkyrka, interiör 4
3 reaktioner till “Stavkyrkan i Hedared

  1. trevligt att du har varit i Hedared..en fin plats på jorden..tycker jag som är mycket subjektiv. kyrkan är sveriges enda bevarade stavkyrka, det finns några nybyggda..är inte så uppdaterad i det..Hedareds är byggd med en gammal teknik men är byggd mellan 1498 och 1503,om det inte har blivit ännu mer säkrad datum med åren. tekniken användes på 1100talet, och då det dessutom finns flera inventarier i kyrkan som är betydligt äldre än kyrkan så verkar det väl troligt att det funnits en tidigare, och att det byggdes en i samma stil när man rev? den gamla.tack för uppmärksamheten och engagemanget!

  2. Tack för kommentaren! Det är en jättefin kyrka, det håller jag verkligen med om. Jag hoppas att fler letar sig dit och låter sig inspireras på olika sätt av kyrkan, och då i allra högsta grad av dess interiör.

    Och som du säger, finns det trevliga och gamla reliker (hjälp mig gärna med vettig beteckning) som tyder på att den har stått där länge, fast då kanske i olika former. Mycket med katolskt ursprung om jag förstod saken rätt?

    Det jag känner att jag ännu saknar är en bra beskrivning för hur man tar sig dit kollektivt. Har du något tips?

  3. jag guidade i kyrkan före den senaste renoveringen, och minns endel av det…har inte läst på så mycket efter. den gamla altartavlan var ”katolsk” och efterhand satte man över den med en ny, idag kan man se båda då man satt upp den nya på gångjärn. Finns även rökelsekar och processionsstavar, där det även finns en ”jesusfigur” på ett kors som kan sitta längst upp på staven, daterad till 1100talet, om jag inte minns fel.. Ute på landet är det inte alltid så lätt att ta sig fram kollektivt, men jag tror att det går iallafall 1 buss i timman under dagtid från Borås, och likadant från Alingsås. Buss 550.(tidtabell går att se på västtrafiks hemsida)
    från busshållplatsen (vid affären) kan man gå till kyrkan.

Kommentera

