Därför motsätter sig moderaterna höghastighetstågen

För alla oss som har varit förundrade om Moderaternas bakåtsträvande hållning kring höghastighetstågen (Endast moderaterna motsätter sig /../) så förklarar Carl Grufman (m) “Avreglera före satsning på höghastighetståg” varför de motsätter sig utvecklingen. Som man kunde anta så är det i allra högsta grad ideologiskt och bygger i grund och botten på att regeringen ska hålla sig undan. Man ignorerar det faktum att det finns ett mervärde i ett välfungerande transportsystem som enbart staten kan räkna på.

Givetvis vill man dessutom inte förlora sina mer miljömedvetna väljare och menar samtidigt att företagen själva på något sätt ska inse värdet i att värna om en klimatsmart utveckling.

De nya banorna beräknas minska Sveriges koldioxidutsläpp med två miljoner ton årligen. Det är drygt tre procent av Sveriges totala utsläpp eller 0,07 promille av de utsläpp som görs globalt.” – Carl Grufman

Detta är alltså kritiken mot själva satsningen, där man menar att pengar bör satsas på andra områden som skulle gagna miljön bättre. Trots det vill jag ändå påpeka att en minskning på tre procent av Sveriges totala utsläpp till en början faktiskt är ett ordentlig steg i rätt riktning.

Sedan tror jag att analysen underskattar hela den effekt som en sådan här satsning skulle ha, såväl klimatmässigt som ekonomiskt. I synnerhet då vi nu ser stigande oljepriser och måste börja satsa för framtiden. Tågtransporten kommer definitivt att bli viktigare för varje år som går.

Mer än ett miljöprojekt
Men Annika Hirvonen (mp) svarar på hans inlägg med “Nu är det är dags att satsa klimatsmart”. Hon pekar på att Carl missar mycket i sin analys, i synnerhet om man ser till klimatvinster där tåget kommer att bli mer attraktivt än flyget. Sedan har Borås Tidning skrivit förnuftigt där man nämner de vinster tåg ger i form av en flexiblare marknad genom ökade arbetsmöjligheter.

Man måste komma ihåg att detta är något som stat och regering kan värdera så otroligt mycket högre än enskilda företag, dessutom något som Carl inte heller väljer att räkna med i sin kalkyl.

Andra bloggar om detta: Maria Ferm, Jakop Dalunde och Heiti Ernits

Annonser

2 reaktioner till “Därför motsätter sig moderaterna höghastighetstågen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s