Jag hoppas att den borgerliga skolpolitiken för något gott med sig.

Vintern håller i sig och livet vandrar vidare mot tentaperioder. Nästa vecka har kemister på SU och många andra elever examination. Ytterligare en vecka senare är det dags för högskoleprovet.

Folkpartiet har tagit populism till nya nivåer i frågan om skolpolitiken. Jag gillar inte den utveckling som partiet tar, framförallt den tråkiga attityd till skolan som jag anser att man förmedlar.

Alla kommer väl ihåg SR:s granskning (1,2), som tydligt visade att man blåst upp statistik och förvrängt fakta för att driva igenom en rent ideologisk – för att inte säga personlig agenda. Finns inte ett problem, så skapar man det. Nu redovisar DN (papperstidningen) att vi presterar under genomsnittet under Alliansens skolpolitik.

Oavsett vad man tycker om deras åtgärder, i synnerhet att införa betyg för yngre och införandet av ordningsbetyg, tycker jag att det är skrämmande när man låter ett så verklighetsfrånvänt förhållningssätt, som Jan Björcklund har presenterat, få driva ens agenda.

Man måste inse att betyg har både fördelar och nackdelar. Att argumentera för att betyg alltid är bra eller alltid dåligt, känns bara dumt.

Ett av huvudproblemen med betyg är dess subjektiva karaktär, och jag är dessutom mycket kritisk till ordningsbetyg, där subjektiviteten kan tänkas bli ännu värre.

Det är klart att vi ska ha betyg, men vi måste närma oss ämnet på ett nyktert sätt. Att införa betyg för yngre ser jag stora problem med. Det är uppenbart att betyg kan få negativa konsekvenser där det definierar människor på ett otillräckligt sätt, i synnerhet när man fortfarande är allt för ung, kan man lätt luras att tro mer på betyget än verkligheten.

De flesta som har studerat vet att betyg speglar långt ifrån hela sanningen om någons kunskap.

Helst av allt skulle vi givetvis slippa betyg helt och hållet. Dock är det nog ett nödvändigt ont att ha betyg i högstadiet, det behövs inför gymnasiet och kan dessutom rättfärdigas med att det har en motiverande effekt på studierna.

Att ha betyg i åttan och nian är det minst dåliga alternativet vi har idag. I den åldern tycker jag att man också kan se att de fördelar som betyg för med sig börjar mäta sig med de negativa, i och med negativ stress, subjektiviteten hos den som sätter betyget samt den falska stämpel man ger till människor.

Jag vill dock ge en eloge för att skolan nu debatteras rikligt i Sverige, givetvis finns där problem. Dessutom är införandet av en större betygsskala troligtvis både rätt och riktigt.

Fast jag hade väl hoppas på en mer inkluderande och rimlig politik, där vi försökte att faktiskt åstadkomma något med skolan.

Något som sträcker sig bortom att fiska fler röster till Folkpartiet inför valet.

För det är väl det som det här egentligen handlar om. Eller?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s