En genomtänkt lösning för studiemedlet efterlyses

Alliansen skulle agera snabbt, tydligen för snabbt. Nu tar man tillbaka det tidigare uttalandet om en höjning av studiemedlet på 400 kronor.

Tydligen har förslaget stött på massiv kritik, och visst har det en känsla av att vara lite framhastat. Framförallt ställer jag mig skeptisk till den kraftiga höjningen av fribeloppet.

Jag tycker också att fribeloppet bör höjas, men inte på bekostnad av studiemedlet och i dessa dagar med en skenande arbetslöshet blir det direkt dumt att förespråka att studenter i högre grad ska arbeta vid sidan av studierna.

I dagens läge behöver vi en ordentlig höjning av studiemedlet, samt en genomtänkt reform kring hela studiemedelsystemet. Leijonborg varnar nu för att det kanske inte kommer några åtgärder alls, jag hoppas innerligt att det inte blir som han har sagt.

Situationen kräver åtgärder och jag väntar med spänning på regeringens förslag.

Kommentera

