Nedmonteringen av komvux har bara börjat

Jan Björklund, illustrerad av Kjell Nilsson-Mäki
Jan Björklund, illustrerad av Kjell Nilsson-Mäki

Under den alliansstyrda regeringen har vi sett kraftiga nedskärningar i utbildningsmöjligheterna
för eftergymnasiala studier. Förutom att minska det ekonomiska stödet, vill man även rent praktiskt förhindra människor från att använda sig av dessa – och för vissa i vårt samhälle – helt ovärderliga möjligheter att förverkliga ens ambitioner i vuxen ålder.

Jan Björklund har förklarat krig mot komvux, så mycket är uppenbart. Frågan är om man driver kriget av ekonomiska skäl eller för att plocka politiska poänger. Martin Sahlin förmedlar tydligt vad vi i Gröna Studenter tycker, även Mats Pertoft skriver om det på sin blogg där han underkänner förslaget.

Förra året rapporterade Skolvärlden

– Det blir färre kurser och större arbetsbörda på de lärare som är kvar, säger Mikael Nelin, rektor vid Kompetenscentrum i Sotenäs.
Vi frågade kommunerna hur många färre studieplatser det blir inom den gymnasiala vuxenutbildningen under 2008 som en direkt följd av minskade resurser. Sammanlagt försvinner omkring 5000 studieplatser.

Det som för mig är upprörande är den bild man vill måla upp kring det svenska utbildningssystemt och kanske i synnerhet komvux. Vore det så svårt att säga något positivt om de möjligheter som finns på komvux och i Sverige? Det måste till en attitydförändring och den måste börja på högsta nivån, det bästa vore om våra politiker tog sitt ansvar i frågan.

Fortsätter den här utvecklingen ser det mörkt ut för Komvux, och då riskerar vi att sänka kvaliteten avsevärt. Man får inte glömma vad Komvux kan innebära för människor, genom sitt mycket specifika syfte kan skänker komvux både hopp och möjligheter. Hopp för de som tidigare kanske har haft det svårt och möjligheter för de som vill bredda sin utbildning.

Jag hoppas att vi fortsättningsvis kan prata om att komvux positiva utveckling, men så länge som Björklund sitter vid ratten lär det inte bli på det viset.

Annonser

En reaktion till “Nedmonteringen av komvux har bara börjat

  1. Jag tror det är en rent ideologisk strid som Björklund för, det handlar om en djupt elitistisk människosyn där vi måste separera dem som passar för att studera och dem som passar för ett enklare arbete som vi därför inte ska satsa så mycket pengar på. Och ju förr vi kan dela på dessa grupper desto bättre! Därav tidiga betyg, därav elitklasser, därav praktiska linjer på gymnasiet som inte ger högskolebehörighet, därav försämringar av Komvux.

    Allt syftar till att folk ska få veta sin plats tidigare och inte ha så många möjligheter att ändra sina val senare i livet, medan de som har ”läshuvud” ska satsas mer på och förstå att de är ”eliten”. Men även ur Björklunds eget perspektiv missar hans reformer målet, för även de som Björklund säkert skulle framhålla som mycket begåvade är inte alltid det (eller inser inte att de är det) från första klass när de skulle få sina första betyg, utan skulle kanske välja en krokigare väg fram till bildning och vitterhet…

    Vår nuvarande ständige sekreterare för Svenska Akademin, Peter Englund, har berättat i intervjuer hur han ansågs som hopplös av lärarna i högstadiet och fick senare läsa upp sina betyg på komvux för att därefter kunna bli den första i sin familj som har läst på universitetet. Detta var möjligt när Englund var ung på grund av en utbildningspolitik som konsekvent arbetat för att skapa möjligheter för alla människor att bilda och utbilda sig, även senare i livet, och på att utjämna klasskillnader.

    Självförtroendet och motivationen att satsa på sina studier beror givetvis på oerhört mycket mer än begåvning – i realiteten beror det mer på social och kulturell kontext och klassbakgrund. Det Sverige Jan Björklund vill bygga är ett tydligt klassamhälle där de redan välbeställda och välutbildades barn kan vinna ett övertag över dem som slås ut från utbildningssystemet tidigare.

    Kunskap är makt. Det är därför utbildningspolitiken i ett längre perspektiv handlar om oerhört viktiga frågor om maktfördelningen i samhället – om vilka som ska få tillgång till denna kunskap och makt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s