Almedalen i korta drag

Tillbaka från Almedalsveckan. En minst sagt häpnadsväckande upplevelse i det politiska landskapet i Sverige, då ett rum i Visby kostar dryga tusenlappen. Om dagen alltså.

Jobbet pockade på min uppmärksamhet under början av veckan och jag anlände till Almedalen först på onsdagen, lagom till grön ungdoms karaokekväll.

Till en början hade jag minst sagt vaga förväntningar på Almedalen och vad veckan hade att erbjuda men blev snabbt imponerad.

I synnerhet gläds jag över det starka budskapet om en levande rödgrön allians. Det är nu verkligen tydligt att vi har gått in i ett ordentligt samarbete, bland annat bjöds på ett genomtrevligt rödgrönt mingel och Peter Eriksson höll ett tal där han inte sparade på den röda retoriken.

Värt att nämna är också Maria Ferms tal som var fenomenalt.

Avslutningsvis så visade Fredrik Reinfeldts tal att moderaterna är precis så förvirrade som man kunde räkna med efter sitt katastrofala EP-valsresultat.

Nästa år (läs: valåret 2010) lär det vara en högre växel på Almedalen och jag hoppas att jag kan spendera hela veckan där då. Tills vidare får vi hålla till godo med sidor som denna och planera för den kommande, rödgröna regeringen.

Kommentera

