När arbetslösheten skenar söker vi tryggheten i fördomarna

Det svenska landskapet stoltserar med sällan anad skönhet då tåget far förbi den ena idylliska gården efter den andra, sjöar, skogar och gammal hederlig svensk glesbygd har blivit resans signum. I tågets bistrovagn smuttar jag försynt på det ekologiska kaffet. Jag tänker på Sverige – och jag tänker att vi alla har en stor utmaning framför oss.

I sommar stannar jag till mångt och mycket kvar hemma i Sverige. Här bjuds det på mycket molnighet, en och annan regnskur och helsvenska myggbett. Men med goda vänner i Småland har man sällan tråkigt. Det är sommar, det är varmt, vackert och jag omges av fantastiska människor. Samtidigt kan jag inte koppla av, något värker, något sticker mig i ögonen.

Jag har alltid älskat sjöar. Fridfulla och rogivande skänker de en trygghet i tillvaron. Något som i dagens läge ofta känns rätt långt borta. Men då vi sakta ror framåt mot den lilla ön med jättemyrorna kan vi andas ut. En liten oas av trygghet i ett annars så oroligt samhälle.

För idag räcker det inte ens längre att ha högsta betyg i alla ämnen. Vi vet alla att vilka krav som haglar över oss: vi ska vara duktiga, smarta, snygga och därtill konkurrenskraftiga. Det gäller att alltid vara på sin vakt och det finns egentligen inget vettigt botemedel mot den där krypande känslan av att inte räcka till – förutom att alltid vara bäst.

När jag sist skrev om Göran Hägglunds vanlighetspropaganda kände jag att det ännu fanns så mycket som inte hade sagts. Det är något fundamentalt obehagligt i Görans samhällssyn. Samtidigt kan jag förstå varför vissa tilltalas att lyssna till hans problembeskrivning.

Idag finns det så många skäl till framtidsoro. Med en kraftigt ökande arbetslöshet mitt i en finanskris har vi alla mycket dystra framtidsutsikter. Då är det skönt att föreställa sig en tryggare tid och ett bättre samhälle, då människor tog hand om varandra. Vanlighetsperspektivet är givetvis ett uttryck för en otrygghet, en rädsla inför sämre tider och en problematisering av allt det som vi inte förstår.

Det är en dålig verklighetsflykt vi bjuds på.

Man lurar oss att söka svaren i det gamla, det begripliga och det trygga. Men där finns inte de svar vi söker. Till att börja med har dessa ideal och lösningar väldigt lite att göra med de problem som vi står inför idag. Sedan blir det hela blir kanske ännu mer intressant om vi konstaterar att den ekonomiska krisen vi befinner oss i är orsakad av brister i den marknadsekonomiska struktur vi har kommit att hylla – eller enklare sagt så är den orsakad av de vita och rika.

De vanliga människorna?

Vi närmar oss den tankesfär där det finns som mest beröringspunkter mellan KD och SD. De erbjuder en problembeskrivning som tilltalar oss – där de ovanliga bär skulden. Det som inte förstås, upplevs också som farligt. Att lösa samhällets problem är synonymt med att ta itu med allt det främmande och upplevt konstiga i tillvaron.

Men det är inte de ovanliga som har försatt oss i den här situationen och med det sagt kan vi inte skylla arbetslösheten på vare sig Mohammed, Sebastian eller Lasse-Maja. Sanningen att säga så är Sverige otryggt idag och visst är det stora utmaningar vi har framför oss men orsakerna stavas finanskris och nedskärningar – inget annat.

Stockholm Pride är i full gång, en risad och rosad festival.

Kritiska röster menar att det bara är de konstiga HBTQ personerna som visar upp sig, de positivt inställda pratar om ett humanare samhället, ett normkritiskt förhållningssätt och en sexuell frigörelse.

Personligen tycker jag att festivalen och paraden har ett självklart syfte. För mig finns inga vanliga människor och då finns inga ovanliga människor heller för den delen. Vi är alla individer, med allt vad det innebär. Med den inställningen blir livet mer komplicerat men jag vågar samtidigt hävda att samhället också blir mänskligare.

Kommentera

