COP15: Första dagen visade upp mycket stela förhandlingspositioner

Long term working group

COP15 är en av de absolut största FN konferenserna någonsin som hålls utanför Gèneve eller New York och efter en dag tillbringad med att försöka följa internationella klimatförhandlingar ser jag fram emot att bara ta det riktigt lugnt och lägga mig hyfsat tidigt. Ett hett tips för morgondagen är att EU ska träffa oss från YouNGO och svara på våra frågor, det kan nog bli intressant att följa.

Hela fem timmar sömn lyckades jag få innan jag var tvungen att bege mig till Bella Center och COP 15 imorse. Klockan 8 var jag på plats på för att ansluta mig till de andra ungdomsdelegaterna. Jag representerar alltså Federation of Young European Greens, genom Grön Ungdom som ungdomsobservatör (YouNGO).

Det enda som pågick under morgonen var stängda förberedande möten mellan de olika förhandlingsgrupperna vilket innebar att vår möjlighet att närvara var oerhört begränsad. Vi begav oss således ganska snart till öppningsceremonin som drog igång klockan 10:00, där jag återigen stötte på några bekanta ansikten från den svenska delegationen.

Så snart formaliteterna var avklarade så inledde Papua New Guinea förvånansvärt starkt med att direkt begära ordet och inledningsvis vägra gå in i förhandlingar om inte ambitionen med förhandlingarna ändrades i grunden. Man konstaterade att det helt enkelt inte räckte med den minsta gemensamma nämnaren, och vad jag förstod ville man ändra på själva röstningsförfarandet kring en eventuell resolution, för att undvika kravet på fullt konsensus, vilket givetvis blir förhandlingstekniskt svårt eftersom det i sig skulle kräva total konsensus.

Plenumsalen, COP 15
Efter att PNG hade varit oemotsagda i sitt förslag av de andra länderna, men likväl överkörda av ordförande Connie Hedegaard, tre gånger i rad så valde ett antal länder att höja sina röster. Däribland Brasilien och även om man i sak höll med PNG i deras ambition menade man att det var slöseri med tid. PNG gick till slut med på att frågan skulle skjutas på framtiden men senast på onsdag krävde man att den skulle behandlas.

Jakop vid datorernaDet är så otroligt mycket som händer under dagen och det är omöjligt att sammanfatta allt men för den som verkligen vill veta mer så rekommenderar jag att följa mitt twitterflöde där jag rapporterar i realtid. Jag vill även passa på att tipsa om Jakop Dalundes twitterflöde.

Det talades generellt sätt väldigt mycket under förmiddagen om att COP15 har just den tyngd och den politiska kraft som behövs för att driva förhandlingarna framåt. Varken vi eller klimatet har råd att vänta.

Skarpt tonläge byttes snart mot utfyllnadskommentarer och ett tag kändes det som att de öppna förhandlingarna blev något mindre vitala. Detta ändrades så snart som CMP satte igång, alltså då de lände som har ratificerat Kyotoprotokollet (i stort sätt alla utom USA) möts och utvecklar det. Då drog utvecklingsländernas kritik igång på riktigt mot Annex 1 länderna. De beskyllde dem för att försöka förstöra Kyotoprotokollet, obstruera förhandlingarna och skarp kritik riktades mot de utvecklade länderna för att generellt sätt inte göra vad som krävs, varken för att nå de uppsatta målen i Kyotoprotokollet eller för att på lång sikt möta verka för en stabilisering av växthusgaserna i atmosfären.

Sudan fick för det mesta prata för G77/Kina och man poängterade det juridiska mandatet som CMP, eller COP-MOP5 har att faktiskt diskutera och utveckla Kyotoprotokollet.

Även om det kan uppfattas som lätt humoristiskt inledde man på fullaste allvar med att kritisera konferensens logotyp för att inte tydligt nämna att just COP-MOP5 äger rum också. Den substantiella kommentaren ligger dock i att man värnar om det juridiskt bindande nuvarande avtalet, alltså Kyotoprotokollet. Ett dokument distribuerades från G77/Kina där man bland annat frågade sig vad som nu var dåligt i Kyoto, om bara det som var bra skulle kopieras?

Grenada talade för AOSIS (Alliance Of Small Island States) räkning och menade att IPCC:s förslag på åtgärder inte är tillräckliga för att förhindra katastrofala klimatförändringar. Vi delar AOSIS uppfattning på flera punkter och det ska bli mycket intressant att följa deras vidare utveckling under förhandlingarna, de lär tyvärr ha mycket liten påverkan trots de ödesdigra konsekvenser som klimatförändringar får för just dessa länder.

Den svenska chefsförhandlaren, Anders Turesson, förde konsekvent fram EU’s tydliga ståndpunkt: ”Det måste till ett nytt avtal och Kyotoprotokollet räcker inte”.

3 reaktioner till “COP15: Första dagen visade upp mycket stela förhandlingspositioner

  1. Jag får väl lov att tacka för de hittills fina och väl redovisade rapporterna från COP15. Eftersom jag själv inte är på plats så är det trevligt att kunna läsa något annat än medias rapportering också!

    1. Kul att höra!

      Det du säger stämmer, det rapporteras förhållandes lite från själva debatten, åtminstone vad jag kan se. Berätta gärna om det är något särskilt du vill höra mer om.

Kommentera

