Registrerad på COP 15, trots bombhot

Hela dagen ägnades i stort sätt åt praktiska ärenden inför de kommande veckorna och trots bombhot lyckades jag registrera mig på COP 15 som observatörsdelegat under eftermiddagen. Har träffat mängder av engagerade och drivande människor och ser fram emot morgondagens utmaningar. Jag måste bara nämna att UNFCCC har släppt en helt fantastisk applikation till iPhone för alla som vill hålla koll på senaste nytt från förhandlingarna och schemat för COP 15.

Sébastien DuyckDagen började med att jag begav mig till CoY, Conference of Youth där alla ungdomsrepresentanter samlades för att organisera sig, utbilda sig inför COP 15 men framförallt för att lära känna varandra. Direkt när jag kom in möttes jag av ett bekant och kärt ansikte, Sébastien Duyck lurade i bakgrunden och troligtvis satt han och förberedde sin crash course i UNFCCC.

Hundratals ungdomar hade samlats i Köpenhamns universitetslokaler och det var tydligt att mycket mer kan uppnås genom bra samarbete mellan de olika ungdomsdelegationerna.

Många hade tidigare erfarenheter av just COP möten och dessutom exempel på framgångsrika interventioner där man lyckats tillföra substantiella argument och information till förhandlingarna. Jag hoppas kunna gräva fram mer information om detta under morgondagen.

Conference of Youth, stora hallen:
Conference of Youth, big hall

Ross LindscottJag deltog vid några seminarier och hade sedan den stora turen att stöta på Ross Lindscott, en trevlig herre från GU Göteborg som jag träffat på bara några dagar tidigare då jag föreläste om klimatförändringar och COP 15 för göteborgarna.

Vi begav oss tillsammans till Bella Center för att registrera oss till COP 15. Först verkade det inte som att det skulle gå särskilt bra då konferenscentrumet hade stängts ner och fick evakueras på grund av ett bombhot. Lite oklart exakt vad som hade hänt, men vi stod ute i kylan i ungefär två timmar.

När vi stod där ute i kön så träffade vi på delar av den svenska delegationen, vi småpratade om förberedelserna inför COP 15 och de verkade försiktigt positiva till mig som observatör från Europeiska Unga Gröna, de ville inte berätta när Reinfeldt skulle anlända men verkade ganska säkra på att senast den 15 bör ministrarna landa i Köpenhamn. Troligtvis kan vi alltså räkna med Andreas Carlgrens närvaro från den 15 december.

Bella Center, COP 15 (tillfälligt avspärrat pga bombhot):

Runt tvåtiden kom vi in och fick registrera oss och tur var ju det för strax innan fyra bestämde sig nämligen organisatörerna för att ingen mer från NGO’s skulle få registrera sig idag. Det betyder i förlängningen att de inte får registrera sig förrän lunchtid imorgon och det kommer med största sannolikhet vara hyfsat kaotiskt vid det laget.

Kenni BrinchNär jag väl hade registrerat mig så var jag så trött att jag inte orkade stanna kvar på Bella Center utan begav mig direkt till min värd i Köpenhamn, Kenni Brinch som omedelbart visade på stor gästfrihet och bor i en helt fantastisk lägenhet i centrala Köpenhamn.

Jag vilade ut hos Kenni under några timmar innan jag begav mig till FYEG’s (Federation of Young European Greens) kvällsmöte för att diskutera hur vi skulle lägga upp morgondagen och veckorna. Alla var väldigt trötta efter flera veckors förberedelser och inte minst en riktigt lång dag.

Tydligen har UNFCCC bjudit in fler delegater än vad Bella Center klarar av, man räknar väl med ett hyfsat stort bortfall av ackrediterade vilket inte heller är ett helt otroligt scenario. Man har dock bestämt sig för att inte göra något åt saken i nuläget utan vidta åtgärder först om de når den kritiska gränsen på 15 000 delegater, samtidigt i lokalerna. Då kommer de tillfälligt att stänga dörrarna för civilsamhället. Dagen efter kommer de att applicera någon form av kvotsystem för de olika organisationerna.

Det har varit en lång och händelserik dag och nu hoppas jag på ungefär 6 timmars sömn innan allt drar igång igen. Klockan 8 är det stormöte med ungdomsorganisationerna inne på konferensområdet. Jag hoppas på att kunna skriva mycket här på bloggen under dagen och jag kommer också att försöka uppdatera om vad som händer på COP 15 på twitter.

Delar av FYEGs delegation till COP 15:
Federation of Young European Greens

2 reaktioner till “Registrerad på COP 15, trots bombhot

Kommentera

