Klimatförhandlingarna fortsätter

Äntligen framme i Bonn efter två dagars resande. Vi gav oss av redan i lördags mitt på dagen. Då hann vi dessutom med och se när Sverige slog Bosnien innan vi tog nattåget till Berlin.

Det här var andra gången som jag fick besöka Berlin i år och jag passade på att turista i några timmar. Senaste gången jag var här fick jag bara se tunnelbanesystemet på en hel helg så det var uppfriskande att göra lite mer nu. Nästan 30 timmar senare sedan vi lämnade Stockholm satte vi oss på tåget mot Bonn. Jag åker tillsammans med Lorentz och vi har båda blivit ackrediterade till konferensen via 350.org.

Trots att medierna visar en mycket svalare inställning till dessa mellanmöten har jag på känn att en hel del konkreta saker kommer att hända här nere. I ärlighetens namn är jag nog mer positiv till de här två veckorna än vad jag var inför Köpenhamn.

Inte så väldigt mycket verkar ha hänt sedan Köpenhamn och de flesta är ännu spända på vad som komma skall. Yvo de Boer talar om hur viktigt det nu är att man fastslår vad ett juridiskt bindande faktiskt innebär. I takt med att klimatpolitiken får de marknadskonsekvenser som det är tänkt, måste det också på sikt efterföljas av ett mer genomarbetat regelverk.

I dagsläget är straffen för att inte uppfylla de åtagna kraven inte tillräckligt hårda.

Imorgon ska vi bege oss till konferenslokalerna för registrering. Det intryck som jag har redan nu är ändå att det finns en försiktigt konstruktiv stämning bland deltagarna. Vi får hoppas att det håller i sig.

En reaktion till “Klimatförhandlingarna fortsätter

Kommentera

