En studie i dålig mediehantering


Bild: från lidingösidan, föreställande Anna Stenson. För övrigt blev det här ett ganska långt inlägg. Men det tar ändå bara någon minut att läsa.

Diskuterade häromdagen just uppdateringar på Facebook. Vi pratade främst om skillnaden i hur den kommunikationen ser ut för de av våra vänner som är politiskt aktiva och de som inte är det. I sammanhanget konstaterade jag också att:

Mig veterligen finns det ingen som har skapat bra PR eller uppmärksamhet genom en uppdatering. Motsatsen däremot, att skapa negativa rubriker och dålig PR brukar Facebookuppdateringar vara ganska bra på.

Förutom exempel där folk lyckas bli sparkade från sina jobb pga uppdateringar, så har vi då nu senast en Lidingömoderat, tillika kommunalråd som inte alls verkar ha förstått hur mediet fungerar. Anna Stenson skriver på en blogg för tillgänglighet vad som hände, och Alliansfritt Sverige har en bra sammanfattning om konsekvenserna i media.

Men även om jag genom rubriksättningen och denna inledning menar att Paul inte klarar av att hantera det mediala efterspelet, är det egentligen inte därför som jag skriver det här inlägget.

Jag vill skriva av mig då jag å min sida blir oerhört berörd av det inträffade.

Jag har själv träffat Anna och visst är hon döv. Jag har faktiskt också pratat med henne och jag kan intyga att hon ansträngde sig jäkligt mycket, bara för att vara en del av den verklighet som många av oss – mig själv inkluderad – tar för givet. Alltså att bara rakt upp och ner ställa mig och ha en talbaserad kommunikation.

Det gör inte att jag tror att hon kan höra, eller att hon inte borde ha hörselslinga. Att antyda det gör mig förbannad.

Kort sagt är Anna Stenson en imponerande människa och såvitt jag har sett en duktig och drivande politiker. I sammanhanget än mer illa att dessa egenskaper ska krävas för att man ska kunna nå ut. Men men…

Det är två saker som framförallt irriterar mig med kommunalrådet:

1) Paul kan inte förstå Anna, vilket han demonstrerar genom att lägga bevisbördan på henne. Tillgänglighet kan inte bara handla om att tillföra de materiella resurserna för delaktighet för alla – det är nämligen en förutsättning för demokrati. Nej, för mig handlar tillgänglighet också om att ha förståelse. Finns ingen förståelse, finns ingen empati och då blir det dessutom oerhört svårt att ta ansvar. På riktigt.

2) Paul mobbas (och tar sedan inte situationen på allvar). Det är inte ok. Jag skulle gärna höra någon relationspsykolog eller gruppterapeut analysera det som har hänt men i min bok är det solklar mobbning. Problemet är inte huruvida han gjorde rätt i sin analys eller tolkning av situationen när han la upp kommentaren. Det är uppenbart att han hånar henne i sitt inlägg, och hans agerande förstärks givetvis då han gör det och i egenskap av kommunalråd (det är ingen titel man direkt kommer undan från, jag skulle aldrig ge mitt förtroende till ett kommunalråd som beter sig såhär).

Det blir sammantaget så tydligt att arbetet med tillgänglighet är långt ifrån klart. Paul Lindquist blir genom sitt agerande exemplet på exakt var problematiken ligger. Vi har svårt att förstå den situation som många har och vilka förutsättningar som krävs för bra tillgänglighet.

Sedan har vi inte alltid kompetens eller energi att ta frågan på allvar. Eller, vi tar den nog på allvar – men för sällan och bara ibland.

När vi egentligen måste göra det hela tiden. I politiken, i besluten och inte minst i vardagen. I synnerhet om vi är förtroendevalda politiker.

Det är ju där skon klämmer också. Bland annat. Men det förstår inte Paul.

Massor med människor har kommenterat Annas inlägg. Det verkar dock inte beröra Paul (alltså moderaten. Kommunalrådet). Inlägget tas upp i ABC. Berör inte heller Paul som insisterar på att han inte har gjort något fel.

Om det är någon konsekvens jag hoppas på så är det upprättelse för Anna, en ordentlig ursäkt från detta kommunalråd som borde växa upp och att vi alla faktiskt blir bättre på tillgänglighetsfrågor. Även moderater.

*) Ironiskt nog skriver Paul Lindquist om ansvar och mobbing på sin blogg… dags att se sig själv i spegeln?

3 reaktioner till “En studie i dålig mediehantering

  1. Pauls inlägg kanske inte var så lyckat. Jag tror inte han menade något illa, men om man vill så kan man ju tolka det så.

    Hur som helst har han bett om ursäkt.

    Men att kalla detta för mobbning är ju rent absurt. Ett enstaka inlägg på FB kan knappast beskrivas som mobbning, möjligt som elakt/oklokt/dumt eller vad ni vill.

    Mobbning handlar istället om systematiska trakassarier, ungefär vad många nu ägnar sig åt. Det du och andra anklagar Paul för gör ni alltså själva i mångdubbel skala, men skillnaden är att många (dock inte du) inte vågar stå för det med era egna namn. Det är både fegt och ynkligt.

  2. Jag har inte sett någon seriös ursäkt från hans sida. Du kan lita på mig, jag är helt uppriktig i min kritik och vill bara se en uppriktig och ordentlig ursäkt från Paul. Något mer begär jag inte.

    Givetvis står jag för mina åsikter och jag håller med dig i din allmänna kritik av drev. Det är något jag ogillar. I det här avseendet vill jag dock poängtera att jag;

    1) Vill se en ordentlig ursäkt. Han bör ta ansvar, inte minst i egenskap av kommunalråd. Inte en ursäkt som avslutas med ”men hon borde ha /../” eller liknande.

    2) Tycker att det är dags att stå för vad man skriver. Även på Facebook. Det är ingen helig oas där man kan vara hur elak man vill. Jag förstår att folk verkligen undrar vad politiker sysslar med när man t.ex. anser att man kan skriva vad som helst ”privat” och sedan utan problem mena något helt annat i det offentliga. Självklart ska politiken baseras på åsikter?

    Det är inte försent än för Paul att hantera situationen och tro mig, jag hoppas som du och förhoppningsvis också alla andra att han gör det på ett vettigt sätt.

Kommentera

