Crop100 – äger vi våra prylar, eller äger de oss?

Bild

Äger du verkligen alla dina prylar, eller är det så att de i viss mån äger dig? Skulle det rentav kännas bra att göra sig av med vissa saker? Det som skapar stress hos en av oss kanske istället skulle kunna glädja någon annan.

Jag läste av en händelse en artikel om crop100 på DN och tyckte att det lät som ett bra sätt att uppmärksamma en viktig fråga. Nämligen hur vi kan bli mer hållbara med våra resurser och kanske t.o.m. lite mindre stressade.

Utmaningen handlar alltså om att göra sig av med 100 saker inom ett år. De säger själva att ”Grejerna kan vara stora eller små, dyra eller billiga. Du kan sälja dem, skänka bort dem till välgörenhet eller ge dem till vänner (eller främlingar). Du kan kasta bort dem också, även om det ska vara det sista alternativet.” Vidare så uppmanas också deltagarna att blogga och twittra om hur det går på #crop100.

Story of Stuff

Det är självklart så att vi på stor skala behöver bli mycket bättre på att hushålla med våra resurser. Genom att bli bättre på att värdesätta de saker som verkligen är viktiga för oss, kan vi också bli bättre på att agera mer hållbart i övrigt. Innan vi köper den där nästa prylen kan vi fråga oss själva om det istället går att återanvända gratis från någon annan, köpa i andra hand, eller om vi alls behöver just den där saken.

När man rensar på utsidan, då rensar det på insidan”, säger Fredrik Wass. Jag vet inte hur jag förhåller mig till alla prylar därhemma, om de skapar mer stress än de hjälper till och skänker glädje i vardagen. Samtidigt så kan jag tänka mig att det finns en större undergivenhet till alla ägodelar än vad vi själva vill erkänna.

Delta i utmaningen
Det ska därför bli spännande att se hur svårt, jobbigt, lätt eller skönt det här kan tänkas vara. Jag tänker nämligen inte vara sämre själv och har därför bestämt mig att försöka delta i utmaningen. För att dokumentera hur det går med den saken ska jag regelbundet följa upp den senaste veckans skörd någon gång per månad. Min tanke är att i det längsta försöka undvika att slänga saker.

I värsta fall så blir det väl lite mindre prylar att sortera och städa därhemma.

Länk: Crop100 blog

3 reaktioner till “Crop100 – äger vi våra prylar, eller äger de oss?

Kommentera

